det optimala fyndet

Folk står bakom ett snöre och köar, klockan slår 9, repet faller och jakten börjar. Folk rusar in börjar rota och vända på överblivna och kasserade prylar. Det lyser i ögonen. Det är märkligt att vi alla har olika tycke och smak. Det jag tycker är fint och framhåller som rena fyndet är skräp för någon annan. Vid prismärkningen igår var det så tydligt att vi värderar så olika. Någon hävdade med bestämdhet att blått porslin är modernt nu (...jaha?!?) en annan att terracottasaker verka funka, någon tyckte att en viss lampa var fin och ville sälja den för 200.

Ja, vem som har rätt det vet man inte. Min indikator för vad som är fint och rätt fynd just nu är ju en massa intryck från inredningstidningar men av de som var på loppis idag var det inte många som var uppdaterade från det hållet. OCH tur är väl det, att vi är olika menar jag och att vi jagar olika saker.

Lite läskigt på ett sätt att man är så lättpåverkad av vad som är snyggt och inne "just nu" bara för att man kikat i lite snygga tidningar.

Hade jag inte lagt band på mig hade jag kommit hem med tre prickiga pappboxar från 50-talet, ett bordsunderrede i svart järn som man kunde gjort en golvljusstake av, två avlånga näverkorgar, fina knappar och band, en stor svart trälåda med metallbeslag och två stora svarta metall-lampskärmar och 5 st glada trädgårdstomtar/dvärgar ca 20 cm höga (hade varit störtcoola på en vit stram hylla). Två uppstoppade rovfåglar hade också vart fräckt att placera någonstans.

Varje gång vi har loppis tittar jag runt och funderar på vilka härliga miljöer man skulle kunna få ihop av olika saker man hittar.


 


Det bästa av allt är ändå att gå hem utan en massa skräp, duscha och fräscha till sig.
Gammalt skräp är för det mesta inget annat än just skräp och jakten på fyndet- den kortvariga lyckan kan jag vara utan.














Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0