Tandvården godmorgon!

Klockan 07.00 blippar telefonen. Påminnelsefunktionen aviserar "Möte kl 08.00".
Va? Eftersom det inte står vad mötet ska handla om går jag yrvaket igenom tänkbara saker för påminnelsen.
Utvecklingssamtal?-går bort det är lov.
Frissan? -Har aldrig bokat så tidigt.
Bilbesiktning? -för ny bil.
Jobba extra? Nej tack.
Tandläkaren?...!!!
Hjälp det är nog tandläkaren vi ska till men vem av oss fem är det?

Jag ringer.
Du är nr 3 i kön.
Ring-ring-ring.... Jag kommer fram men ingen svarar. Det är tyst i luren. Jag tar upp nästa lur, samtidigt som jag håller kvar den andra, för att se om det svarar.
-Folktandvården!
Hej! Vad konstigt här kommer jag fram med min ena telefon men inte med den andra. Min förklaring är längre och mycket mer komplicerad. Jag hinner börja tänka att detta hade jag inte alls behövt berätta och börjar lyssna på min egna dumma ord samtidigt som jag inser hur kvinnan i andra ändan har placerat mig i knäppgöksregistret.
Efter en stund kommer jag på mig själv med att fortfarande stå med en telefon i varje öra. Utan att berätta det för andra sidan trycker jag tyst av den ena och lägger ner den på bänken.

Nähä ingen Lööf som ska till er klockan 8? När jag ändå har er på tråden... jag har en dotter som nästan aldrig har varit hos tandläkaren kan du kolla det?
Det kommer några konstiga humanden från luren och jag känner vibbarna, jag vet vad hon tänker. "Hur dumma människor finns det?" typ.
Efter att ha kollat hennes pers.nr så meddelar sköterskan att hon ska bli kallad i november.

Vi pratar på en stund och så börjar jag vakna till och inser att kvinnan i luren tror att hon pratar med en utvecklingsstörd människa som dessutom lyckats att få tre barn och hon är såpass senil att hon inte ens vet att hennes äldsta barn har varit hos tandläkaren.
-Hon har varit här...05, 06,07,08 och ger mig exakta tider och garanterar att det finns bilder och anteckningar som intygar att hon är undersökt.

Det är någonstans nu som jag ställer frågan som får mig svartlistad på FTV.
Kan det ha blivit något fel så att någon annan har fått dotterns personnr för jag är ganska säker på att hon inte har varit hos tandläkaren på länge.

Sköterskan i luren tar sats för en förklaring och menar på att vi har ju det ganska svart på vitt...
Jag är snabb och replikerar - du menar svart på vitt att jag är senil! Jag försöker gripa ett halmstrå. Om jag skojar lite och försöker få henne att skratta så kanske jag inte framstår som lika dum längre.

Millisekunderna tickar långsamt men så kommer det ett förlösande litet skratt och jag hoppas att just den repliken och vårt gemensamma skratt ska sudda ut hela det föregående samtalet.
Hoppas kan man ju alltid.


Klockan är 10 och än så länge är det tydligen ingen som saknar mig på något möte.




Följande är en annons:


Tre glada och alltid skötsamma, välartade barn söker ny mamma.                                                                 Vår nuvarande är senil och svår att leva med. Hon vet tex inte om vi varit hos tandläkaren.
Snabba svar Tack!







Kommentarer
Postat av: Ellen

UNDERBART Annika! Kan riktigt höra samtalet....

Kram Kram

2009-10-29 @ 12:09:11
Postat av: Marinette

Men lilla goa du! Jag har inte ord för det här, mer än att du är för härlig.

2009-10-29 @ 21:08:19
Postat av: Anonym

Tack! Efter denna incident har jag flytt kommunen för ett par dagar :)

2009-10-30 @ 14:35:05
Postat av: Åse

Tack Annika för en väldigt trevlig kväll. Det var jätte mysigt.

Mitt "juleträd" kan du se under november 2008 på min blogg. Jag kanske skulle måla det vitt. vad tycker du? Kram kram

2009-11-04 @ 00:39:34
URL: http://rapportfranlandet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0