axelvaddar och schampo

Johanna gör sina sista dagar i 6an och vi har varit och installerat henne på högstadiet...HerreGud hur har det gått till?...vart tog livet vägen....har jag varit i koma de senaste 24 åren?  Känns som jag gick där alldeles nyss.

Dagen då J skulle besöka den nya skolan utan sina föräldrar var noga förberedd med nyinköpta kläder.
-mamma man vill ju inte se ut hur som helst fattar du väl??!!  

Jo tack jag fattar! Den dagen jag var 13 och skulle besöka högstadiet hade jag en syster som sa -Det fattar du väl man kan ju inte se ut hur som helst! Du får hyra min jeansskjorta för 20kr!  (med lite dealande så lyckades jag även få låna en blommig scarf.) Axelvaddar ingick inte i priset.

Det var ju fint att hon fixade till mig så att hon inte behövdes sänkas av en opiffad lillasyster. win-win situation!
Jag tror faktiskt att jag har lagt ut flera hundra på att "hyra" mig snygg.
Men det är slut med det nu. Nu för tiden spelar vi utan pengar. Nu är det annan typ av byteshandel som gäller, barnpassning mot schampo, schampo mot snickring, lån av kläder mot barnvakt och lite schampo osv.
Alla nöjda och glada..ialla fall jag! Tack!

Johanna är nog mest nöjd över att få gå i en skola där mamman inte har koll på allt som händer och sker.
Ibland när jag stått i personalrummet och tittat ut så har jag sett alla 3 barn samtidigt. Axel i gungan på dagis, Johanna och Arvid på skolgården. Vilken grej att få vara så nära sina älsklingar fast man är på jobbet och har betalt. En ovanlig form av vårdnadsbidrag?
Hur många får ha det så?

och nästa fråga hur många skulle vilja ha det så?
Viljan att lämna bort sina godingar är alldeles för stor hos många i dagens samhälle. Het fråga jag lämnar den....ingen stött, ingen sårad.

KRAM A


Nyss var de så här små...






och helt plötsligt springer det omkring fnittriga tonåringa i huset!


Johanna med kompis-Elin!


Kommentarer
Postat av: Birgitta

Det var väldigt vad lika mor och dotter är. Har inte sett det så tydligt tidigare.

Nu inträder en annan fas i livet där man som förälder får vara tacksam för den lilla insyn man får. Det är smärtsamt att klippa navelsträngen många ggr.

2009-06-10 @ 11:58:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0