nya insikter ger ett större hjärta

Sveaskogsekologen Peter Bergman, Göteborg, trivdes i Ledfat. Foto Kent Norberg.

De senaste dagarna har varit fyllda med nya lärdomar.
I morse lyssnade jag på fantastiske Peter Bergman (mannen i snön) som var gäst i "Under Ytan".
Det var en förmiddag som fick känslorna att skratta och gråta och händerna att flera gånger applådera.
Humor, klokskap, sårbarhet, kunskap, intelligens och värme -massor av allt.

Han fick mig att se en ny bild av oss människor.  
Vi gör oss själva handikappade genom att dölja våra svagheter.
Tänk vilka murar vi bygger upp just runt våra svagheter allt för att inte avslöja vilka vi egentligen är.
Det blev så tydligt för mig att det unika som varje människa utgör finns i hela oss,
hela registret från det svagaste-det vi skäms för till det starkaste-som vi mest vill framhålla måste vara tydligt
för vår omgivning för att vi ska komma till vår rätt.

Att vara normal i andras ögon är ju bara ett mått på hur väl vi anpassat oss till mallen, ett sätt att stänga in oss själva?
Peter lever med en Cp-skada till följd av syrebrist vid förlossningen och i mina ögon blev hans "svaghet" till en enorm styrka.
Han levde ut genom och förbi sitt handikapp och förnekade inte sitt tillstånd.
Han var på ett sätt den "helaste" människan jag träffat på ett bra tag.
Äkthet.


Färgrikedomskartan är en bild över hur mänskligheten ser ut när vi försöker vara normala.
och så här kanske det skulle se ut om vi verkligen vågade visa oss utifrån våra svagheter-det som gör oss unika.




I fredags var jag på en annan frukost där Kelly Odell föreläste om ledarskap och förändringsarbete.
En skön bild av att förändringens väg börjar inifrån en organisation istället för som så ofta med fysisk omorganisation
var en av lärdomarna.
Det jag gillade mest var delen om vad motiverad personal/motiverade personer kan åstadkomma.
Motivation och kreativitet finns ju hos oss alla och den är personlig.
Kellys råd till alla ledare var att ta reda på varje persons drivkraft och utifrån det försöka att utnyttja den inom organisationen.

 
Kelly Odell


Vad driver dig?
Jag vet vad som driver mig just nu....jag drivs mot en skål chips som finns i andra soffan...

Natti natti/A




Kommentarer
Postat av: B

bra Annika! Kunde inte sagt det bättre själv.

2011-04-04 @ 10:20:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0