unik eller kopia..det är frågan

Vi var i Göteborg förra helgen och satt på en bänk i solen och gjorde iakttagelser. Vi spanade stilar. Vi hade två lägen det var "enligt mall" och "utanför mall". De som håller sig utanför mallen tittar man ju lite extra på för jag tycker om när människor är sig själva.

Att klä sig i udda kläder och uttrycka sin stil är ju i och för sig en mall i mallen men de vågar sticka ut och det tycker jag är modigt. Modig och klok är två eftersträvansvärda ord jag gärna skulle vilja ha med i ett cv.
Vi är ju sådana vi människor, flockdjur. Vi hittar förebilder kopierar stilen, dekorerar våra hem efter den och köper våra kläder så att vi ska passa in. Hur mycket vi än hävdar att jag minsann inte följer någon stil så är vi ju väldigt lättpåverkade.

Jag beundrar människor som gör sin grej, letar i sitt inre efter sitt eget uttryck, det kan gälla allt i från designers, författare och konstnärer till inredare, klädskapare och bloggare. Ja, till och med bloggare!
Det är jätteroligt att läsa bloggar där man ser människan bakom orden. De som har hittat sin stil och uttrycker den i ord och bild.

Vi har ju alla våra förebilder, hur starka vi än är inombords men att härma någon annans stil, att klä sig enligt mallen, att kopiera en inredningsstil gör ju oss knappast till någon annan än den vi innerst inne är.

Att kopiera och att inspireras var går gränsen?

Nej, fram för alla som vill vara orginal. Tänk vilken färgrikedom det skulle bli i vardagen om alla unika människor vågade vara sig själva och tänk vilket spektra det skulle bli på nätet om alla bloggare bloggade utifrån sig själva istället för att snegla och kopiera andra.


Man är den man är, man kan förändras men bara utifrån den man är och de förutsättningar man äger men man kan aldrig bli som sina förebilder-det var inte meningen...

Använd gärna mall men kom ihåg att du är ett unikt orginal!

söndagens gammelugglefunderingar...direkt från pinnen.



Funderar just på om Odd birds behöver en gammeluggla, jag kanske skulle höra av mig ;)...

A

Kommentarer
Postat av: me the original writer of this blog..

Idag funkar blogg.se dåligt!



Texten blir i ihoptryckt hur jag än delar på den. Hav tröst vänta ut, det rättar te sig efter ett tag.

2010-05-09 @ 09:25:32
Postat av: S

Sitter och funderar om detta var ett inlägg direkt riktat till mig(?)..

Och det här med unika original- finns det verkligen?? Är det inte så att alla kopierar alla hela tiden....

2010-05-09 @ 09:45:53
Postat av: Åse

Vilken kategori vann? Var det "enlig mall" eller "utanför mall"? Jag tror jag vet svaret.

Jag håller nog med föregående kommenteraren. Är det inte så att alla som utmärker sig kopierar???? Jag ser det som en form av medvetenhet.

Kram

2010-05-09 @ 18:54:24
URL: http://rapportfranlandet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0