Charmigt ägg som heter Bagge och en 38årig Anka

Här sitter jag, huset är tomt. De två stora killarna är ute och åker hoj. Jo det blev en till slut. Den lille är nere på byn och spanar brandbilar. (öppet hus-ingen eldsvåda) Dottern är på semester ett dygn i en annan familj.
Jag funderade just på vad jag ska hitta på. Jag skulle kunna åka en sväng till stan snabbt innan de stänger. Gå en promenad. Leta efter mina bortsprungna skinnbrallor. Eller så skulle jag bara kunna sitta här och drömma lite.

Jag funderar lite då och då på det där med handlingskraft, vilja och effektivitet. Hur kommer det sig att det krävs så himla övermycket energi ibland för att ta sig för saker. Är det för att kroppen säger stopp eller är det den berömda lättjan som äter upp energin?
Det vore fint om man kunde önska sig både vilja och energi i julklapp. Tänk vad mycket som skulle bli gjort.

Jag tränar på lite olika saker. Nu ett tag har jag funderat mycket på val och felprioriteringar. Är det nyckeln till effektivitet? Eller är det bara vilja och energi? Kanske enbart vilja?

Min man får fruktansvärt mycket ur händerna på ren vilja. Han funderar inte ens på det där med energi.
Går det operera bort motståndsgenen? Det hade ju varit helt lysande!

Andra saker jag funderat på denna vecka:
1. Anna Anka 38 år! Jag trodde hon var 48...fast fixad.
2. Hur kan ett ägg med skägg vara så charmig att TV-rutan löses upp och förmedlar denna charm rätt in i mitt vardagsrum?



3. Jag har haft dåligt samvete att jag inte röstade i kyrkovalet. Egentligen valde jag att inte rösta för att jag tycker det är fel sätt att styra en kyrka på och dels för att jag var så dåligt insatt.
Idag i en diskussion kom jag på att jag kan lägga bort det dåliga samvetet. Det var nämligen inget val, inte för mig, jag är ju inte ens medlem i svenska kyrkan....!!!
Dumt att ägna dåligt samvete åt det eller hur!?

Nu ska jag fortsätta att välja.
Mitt val blir att
1. Njuta av tystnaden i hemmet.
2. Fixa mat
3. Tvätta soffdynor.
Allt i nämnd ordning.


Min mamma och jag har överlagt det där med energin och viljan flera gånger och vi brukar påminna varandra att om du inte orkar så vänta in den där dagen då orkar dubbelt så mycket.
Är det så för er också att ibland dyker det upp dagar där man orkar allt och lite till.
Jag älskar de dagarna!
Får jag inga svar måste jag nog ta en diskussion med mor om det är en genetisk felmutation vi bär på....




Kram från mig och charm från herr Bagge till er alla!











Kommentarer
Postat av: Anneli

Ingen mutation:) De dagarna är guld värda. Jag ska önska mig ett gäng i julklapp, eller gick inte det??

2009-09-26 @ 15:05:41
Postat av: Anonym

2009-09-26 @ 15:23:53
Postat av: Fru Nilsson

Jag känner igen det där med för lite energi...Jag brukar skriva upp allt som ska göras på en lapp. När det är nedskrivet inser jag hur mycket energi det kommer att behövas för att bara göra häften av listan...så då är redan orken slut :-)

2009-09-30 @ 08:34:13
URL: http://vardagsglimtar.blogg.se/
Postat av: Anonym

va??!! Du?

så då går du egentligen mest på vilja allstå! :)

Men går vi långpromenad i morron med fika i ryggsäcken...då blir vi nog pigga!

2009-09-30 @ 12:21:08
Postat av: Fru Nilsson

Ja, kommer du till mig då...i Funäsdalen!? Så lovar jag att fixa en vrål fika...

2009-09-30 @ 12:50:06
URL: http://vardagsglimtar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0