Pepparkakshus, lera & grus...

Oj, oj, oj nu har det hänt! Fru Lööf har skaffat sig en blogg. Jag startar ofta nya små projekt men tröttnar ganska snart när jag känner att jag kan saken. Jag har prövat de allra flesta tekniker inom "pyssel-genren"  och känner allt som oftast en skaparlust.. så häng med tills jag tröttnar.
Välkomna!

Igår var det den dagen då jag & syster med barn (och ibland män) skulle ha den där mysiga dagen då man bakar och känner julstämning på riktigt. Vet inte om vi börjar bli senila men varje år när vi bokar upp denna dag i almanackan så LER vi och ser framemot "stöket". Varje år efter ca 2 timmar när någon har bränt sig och barnen inte gör som vi säger och minst en plåt blivit glömd i ugnen så ler vi INTE mer.

Första året (1995) när vi började traditionen inhandlades färdiga "hus-kit" på Ica, dessa dekorerades och blev inte alls så fina som vi hoppats på. Till slut lyckades jag tappa mitt och fick sopa upp de pyntade vrakdelarna från golvet. Det året skyllde jag på att jag var gravid.
Året därefter uppspelades samma scenario men denna gång var det syster som var gravid och alltså hennes tur att leta silverkulor och smarties på golvet.

Åren har gått vi har blivit klokare, fått fler barn och uppgraderat husen från färdiga  "hus-kit" a´la Ica till egengjorda mini hus efter ritning från känd inredningstidning.  

När vi ska boka bakdag och tittar i våra agendor kan man vissa år få ihop bakdag OCH tomtepromenad, ni hör ett koncept för en riktigt lyckad julstämningsdag.

I år var ett sådant turår. Den numer kända och välbesökta tomtepromenaden här i Hökerum är ett riktigt  gottebord med allt vad julen kan tänkas innehålla. Riktig tomte, (jo, han är auktoriserad och heter Roy!), lotterier, ett kik in i krubban hos Jesusbarnet och Pumba!....
Jo mitt i skogen målad på en spånskiva stod Pumba, vet inte vem som ligger bakom detta tilltag och hur i hela friden har man resonerat ?...Jul...hmm...krubban.....tomtar med godispåsar i skogen.......missionsförsamlingen får vara med på ett hörn........glögg och pepparkakor...och PUMBA!!

Ja en riktig god adventstid och en glad Pumba på er alla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0